معرفی رشته مهندسی پزشکی
تاريخ درج :

مهندسی پزشکی (medical engineering) یکی از رشته های محبوب بین دانشجویان است. این رشته ترکیبی از علوم مهندسی است که برای برطرف کردن نیازهای پزشکی در زمینه ساخت و نگهداری تجهیزات و نیز ساخت ابزارهای پزشکی در یاری‌رساندن به پزشکان، پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها به کار می آید. مهندسی پزشکی یکی از تازه‌ترین رشته‌هایی است که در دنیا وجود دارد و این رشته بدین منظور شکل گرفته تا پزشکان را در تشخیص و درمان بیماری ها یاری دهد. به عبارت کلی مهندسی پزشکی به دنبال ایجاد ارتباط منطقی بین علوم مهندسی و دانش پزشکی است.

زمینه کار مهندسی پزشکی

طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی

تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

بهینه سازی تجهیزات پزشکی

خرید و فروش تجهیزات پزشکی

گرایش هایی رشته مهندسی پزشکی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای سه گرایش بيوالکتريک، بيومکانيک و بيومواد یا بیومتریال است که به صورت جداگانه به شرح هر یک از آنها می پردازیم.

گرایش بيوالکتريک

بیوالکتریک را می توان علم استفاده از اصول الکتریکی ، مغناطیسی و الکترومغناطیسی در حوزه پزشکی دانست. در واقع یک مهندس بیوالکتریک علاوه بر این که به تمام گرایشهای مهندسی برق (به ویژه گرایش الکترونیک) با دیدگاهی از حوزه علم خود نظر دارد ، علاوه بر این ها از برخی از شاخه های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات  نیز استفاده می کنند. هدف از ایجاد این گرایش در مقطع کارشناسی ، تربیت مهندسان الکترونیکی است که با گذراندن واحدهای درسی و آزمایشگاهی ای نظیر فیزیولوژی ، آناتومی و فیزیک پزشکی ، به نوعی به ایده های ذهنی و توانایی علمی در حوزه پزشکی دست یابند.

گرایش بيومکانيک

 بیومکانیک را می توان علم استفاده از اصول مکانیک در سیستم‌های بیولوژیکی مانند اندام انسان ها، جانوران و سلول ها دانست. یا به بیانی دیگر یومکانیک مطالعه ساختار و عملکرد سیستم‌های بیولوژیکی با استفاده از روش‌های مکانیک است. پيشرفت در اين شاخه به ساخت قلب مصنوعي، دريچه هاي قلب، مفاصل مصنوعي درک بهتر از عمليات و کارکرد قلب ، ريه ، شريان ها، مويرگ ها، استخوان ها، غضروف ها، تاندون ها، ديسک هاي بين مهره اي و پيوند هاي سيستم اسکلتي-عضلاني بدن شده است.

گرایش بيومواد یا بیومتریال

علم بیومتریال شامل مباحثی از علوم پزشکی، زیست‌شناسی، شیمی، و مهندسی علم مواد می‌شود. بیومتریال‌ها می‌توانند از طبیعت گرفته شوند یا در آزمایشگاه‌ها ساخته شوند.

دروس اصلی دوره کارشناسی مهندسی پزشکی

فیزیولوژی

آناتومی

ریاضیات مهندسی

فراصورت در پزشكي

بيومكانيك باليني

شبيه سازي و مدلسازي سيستمهاي بيولوژيكي

مديريت خدمات بهداشتي درماني

پردازش سيگنالهاي حياتي

ايمني و حفاظت الكتريكي

بيومتريال

سيگنال‌ها و سيستم‌ها

تصويرگري پزشكي و پردازش تصوير

مديريت فني تجهيزات و استانداردهاي ايمني پزشكي

ليزر و كاربردهاي آن در مهندسي پزشكي

فرآيندهاي فيزيولوژيك

آزمايشگاه مهندسي باليني 1 و 2

انفورماتيك

پزشكي سيستمهاي اطلاع رساني پزشكي

 

 

نویسنده: سپیدخت حکیمی

مجله زونکن


کاربر گرامی سایت در حال بروزرسانی است. در صورت بروز هر گونه مشکل، پیشتر از شما پوزش می خواهیم. تا چند ساعت آینده مشکل برطرف خواهد شد.

A PHP Error was encountered

Severity: Core Warning

Message: Module 'timezonedb' already loaded

Filename: Unknown

Line Number: 0

Backtrace: